De Balans voor Speciaal Basisonderwijs is een christelijke school. De school staat open voor iedereen die zich hierin kan vinden.
De kinderen krijgen onder andere godsdienstonderwijs en er zijn vieringen met Kerstfeest en Pasen. We willen vooral een christelijke school zijn door open, eerlijk en respectvol met elkaar om te gaan.
Rekening houden met elkaar is daarbij een belangrijk gegeven.
Elk kind is uniek en dient zich op De Balans veilig en geaccepteerd te voelen.
Het onderwijs is gericht op de hulpvragen van het kind op leer- en sociaal-emotioneel gebied.
Doelstelling van De Balans.
Als doelstelling van De Balans zien wij:
De leerlingen die niet langer verantwoord in het basisonderwijs kunnen blijven de veiligheid bieden van een gesrtructureerde omgeving, kleine groepen met aangepaste lesstof en begeleiding in de ontwikkeling, zodat zij een zo goed mogelijke aansluiting vinden op het vervolgonderwijs.
Naast het leren gaat dus ook veel aandacht uit naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, onder andere de zelfstandigheid en het gedrag van de leerlingen.
Het onderwijsprogramma bestaat uit dezelfde vakken als op de basisschool, maar wordt op een manier aangeboden die voor deze leerling geschikt is.
Voor welke kinderen is De Balans bestemd?
De Balans is voor kinderen van 6-12 jaar, die niet langer in het gewone basisonderwijs kunnen blijven. Het kan zijn dat er en stagnatie is in hun ontwikkeling of leerproces waar bij zij extra hulp nodig hebben of in sociaal-emotioneel opzicht geholpen moeten worden. Ook kan er sprake zijn van een stoornis (bijv. PDD-NOS, ADHD, ODD, ASS) waardoor het kind een aangepast leerprogramma nodig heeft. Daarnaast komen de leerlingen soms ook vanuit een andere vorm van speciaal onderwijs.
Onderbouw A.
De Balans verzorgt ook de opvang en de begeleiding van jonge leerlingen. (vanaf 6 jaar)
Hierbij staat de totale persoonlijkheid en de hulpvraag van het kind centraal.
De kinderen worden geplaatst in de startgroep/ onderbouw A (groep 2/3). En zij blijven, afhankelijk van hun ontwikkeling,
één of twee jaar in deze groep.
Hoe werken wij?
Naar aanleiding van de hulpvraag passen wij de begeleiding aan op de sterke en positieve kant(en) van het kind. We werken aan het zelfvertouwen, de zelfstandigheid, het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling.