Bonifatius Mavo is een school die voortvarend bezig is het onderwijs te vernieuwen, met behoud van het waardevolle van het heden en het verleden. ICT speelt daarbij een belangrijke ondersteunende rol: er wordt grotendeels in een Digitale Leeromgeving geleerd.
De docenten van de Bonifatius mavo kennen hun leerlingen bij naam en toenaam. Ze hebben kennis van de gezinsomstandigheden van de leerling. De docenten houden elkaar op de hoogte van de aanpak die bij een leerling past. In de kernteams is dit zo frequent mogelijk onderwerp van gesprek. De lijnen van school naar de thuissituatie van de leerling zijn zo kort mogelijk. De leerling voelt dit als gekend zijn, hij weet zich geborgen en voelt zich veilig op de Bonifatius mavo. De leerling ervaart waardering voor zijn successen en bemoediging bij problemen. De deur blijft in bijzonder moeilijke gevallen zo lang mogelijk op een kier staan. Mentoren nemen een bijzondere positie in in het schoolleven van de leerling. Door een duidelijke structuur te bieden, weet de leerling waar hij aan toe is. Ook de ouders of verzorgers voelen zich gastvrij ontvangen op de school. Zij worden in voorkomende gevallen onmiddellijk op de hoogte gesteld van het wel en wee van hun kinderen.